Пятница, 29 Мар 2024, 06:04
" Юность"детский танцевальный ансамбль города Саки Крым
Приветствую Вас Гость | RSS

Меню сайта

Чат
Наши новости
[23 Мар 2010]
Начало проекта Юность (1)
[02 Ноя 2010]
Танец (0)
[02 Ноя 2010]
Касьян Голейзовский. (0)
Наш опрос
Какие бы танцы вы хотели видеть в репертуаре нашего ансамбля?
Всего ответов: 32
Вход на сайт
Статистика


Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ ТАНЦІ

           Упорядник

      А.І.ГУМЕНЮК

 ОСНОВНІ ТЕРМІНИ І УМОВНІ ПОЗНАЧЕННЯ, ПОЗИЦІЇ ТА ПОЛОЖЕННЯ РУК, НІГ, КОРПУСУ І ГОЛОВИ

У зв'язку з тим, що методика запису народного танцю розроблена недо­статньо, термінологія рухів точно не встановлена, ми вважали за потрібне дати пояснення основних принципів запису, термінів, якими користувалися.

Окремі частини тіла (рис. 1).

Позиції і положення рук. Обидві руки виконавця можуть знаходитися в чотирьох основних напрямках по відношенню до самого виконавця, згідно з чим установлюються такі позиції рук:

вихідна позиція — руки направлені вниз (рис. 2);

перша позиція — руки направлені вперед (рис. 3);

друга позиція — руки направлені в сторони (рис. 4);

третя позиція — руки направлені вгору (рис. 5).

За своїм характером положення рук можуть бути:

прості, коли руки розташовані симетрично, тобто знаходяться в однако­вому положенні;

складні, коли розташування рук різне;

комбіновані, коли одна рука знаходиться в одній з основних позицій, а друга в іншій або в одному з раніш описаних простих положень.

Рух рук від плеча: рука піднімається (наприклад, з вихідної пози­ції в першу, другу, третю і т. д.), відводиться в сторону (наприклад, з пер­шої позиції в другу), переноситься (наприклад, з другої позиції в першу, праворуч чи ліворуч), відводиться назад, опускається.

Рух рук від ліктя (в ліктьовому суглоб і): рука від ліктя піднімається або опускається, повертається, направляючи долоню то вгору, то вниз, рука в лікті згинається (або зігнута), закругляється (або закругле­на), випрямляється (пряма), витягується (або витягнута).

Рух кисті: кисті згинаються в зап'ястях (в променево-зап'ястному суглобі), приймаючи такі положення: кисть розігнута (рис. ба), трохи під­нята (рис. 66), пряма (рис. 6в), трошки зігнута (рис. 6г) дуже зігнута (рис. 6д).

Обертовий рух рук може здійснюватися від плеча, від ліктя, в променево-зап'ястному суглобі.

Рука може обертатися від плеча і від ліктя вгору направо, вгору наліво, вниз направо, вниз наліво.

Кисть може обертатися в променево-зап'ястному суглобі в двох напрям­ках — до себе і від себе, кінцеве положення кисті визначає напрям.


1p

1ра

 

Позиції і положення ніг. У народно-сценічному танці ті ж позиції ніг, що і в класичному, проте виконавці ставлять ноги менш виворітно.

Тут можливі також паралельні друга і четверта позиції, коли носки обох ніг направлені вперед; зворотні перша і друга позиції, коли носки обох ніг направлені всередину, тобто один до одного.

В народно-сценічному танці прийнята додаткова шоста позиція ніг (див. нижче).

Перша позиція — п'ятки зімкнуті, носки рівномірно, тобто симетрично, розведені в сторони (рис. 7);

Перша зворотна позиція — носки зімкнуті, п'ятки рівномірно розведені в сторони (рис. 8);

Друга позиція — одна нога відставлена в сторону на відстань стопи від другої, п'ятки направлені одна до одної, носки рівномірно розведені в сто­рони (рис. 9);

Друга паралельна позиція — одна нога знаходиться на відстані стопи від другої, обидві стопи розташовані паралельно, носки вперед (рис. 10);

Друга зворотна позиція — одна нога знаходиться на відстані стопи від другої, носки направлені всередину, п'ятки рівномірно розведені в сторони (рис. 11).

Третя позиція —п'ятка однієї ноги приставлена спереду до середини стопи другої ноги, носки рівномірно розведені в сторони. В цій позиції попе­реду буває то права, то ліва нога (рис. 12);

Четверта позиція — одна нога попереду другої на відстані стопи, п'ятка однієї ноги знаходиться проти носка другої, носки рівномірно розведені в сторони. В цій позиції попереду буває то права, то ліва нога (рис. 13);

Четверта паралельна позиція —одна нога попереду другої на відстані стопи, носки направлені вперед (рис. 14);

П'ята позиція — п'ятка однієї ноги щільно притулена до носка другої, носки рівномірно розведені в сторони. В цій позиції попереду буває то пра­ва, то ліва нога (рис. 15);

Шоста позиція — обидві стопи розташовані поряд, паралельно одна одній і щільно стулені, так що носок торкається носка, п'ятка — п'ятки, носки на­правлені вперед (рис. 16).

Положення ноги. Нога може перебувати або рухатись у таких положеннях:

виворітному, коли коліно і носок направлені в сторону;

прямому, коли коліно і носок направлені вперед;

невиворітному, коли коліно і носок направлені всередину.

2р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Нога може бути зігнута або трохи зігнута в коліні, вільна, пряма або витягнута.

Положення стопи і підйому. Підйом — вільний, витягнутий, тобто стопа опущена пальцями вниз, носок відтягнутий вниз (рис. 17).

Підйом — не витягнутий (скорочений), тобто стопа тильною поверхнею піднята до попередньої поверхні гомілки.

Підйом — скошений, тобто стопа повернута тильною стороною назовні, зовнішня сторона стопи опущена, внутрішня піднята (рис. 18).

Опис рухів ніг. Нога виконавця, яка несе на собі вагу тіла, нази­вається опорною. Друга нога називається вільною або робочою, коли вона виконує самостійний рух.

Робоча нога виноситься вперед або в сторону, не відриваючись від під­логи, а упираючись в неї носком або каблуком.

Нога відводиться назад, не відриваючись від підлоги.

Нога трохи відривається від підлоги.

Нога піднімається вперед, в сторону, назад, навхрест другої ноги. Підні­мати ногу можна невисоко, під кутом 30°, і вище — під кутом 30°, 45°, 90° по відношенню до опорної ноги. Виконавець може робити кидок, тобто різко і швидко піднімати ногу у зазначених напрямках. Кидок можна робити всією ногою, витягнутою в коліні, і ногою від коліна, причому нога згинається і розгинається в колінному суглобі.

Нога розпрямляється: спочатку піднімається, зігнута в коліні, потім колі­но випрямляється і нога витягується.

Нога (піднята) відводиться в сторону, назад і т. д.

Удар ногою об підлогу. При ударі не слід переносити вагу тіла на цю ногу. Удар може бути ковзним — нога, ковзнувши по підлозі, тут же пере­водиться в будь-якому напрямку, або відривчастим — нога після удару зра­зу ж відривається від підлоги і згинається в коліні.

Притуп — удар ногою об підлогу. При цьому вагу тіла переносять на ногу, якою роблять притуп.

Кроки. Виконавець може робити кроки вперед, в сторону, назад, на­вхрест другої ноги. При кроці вагу тіла переносять на ту ногу, яка зро­била крок.

Кроки можуть бути кількох видів: прості — на всю ступню, на півпальці, з носка на всю ступню, з п'ятки на всю ступню; швидкі — під час бігу; човгаючі — нога проводиться по підлозі всією ступнею або каблуком; ковз­ні— нога ковзає по підлозі подушечкою стопи; бічні — вбік, у той час як виконавець звернений обличчям вперед.

 3р

Виконавець може переступати на місці, кожний раз переносячи вагу тіла з ноги на ногу.

Підскоки, перескоки й стрибки, повороти і прися д-к й. Підскоки можна виконувати на двох ногах або на одній нозі; при цьому виконавець опускається на ту ж ногу, на якій підскочив.

Перескоки роблять з однієї ноги на другу, з двох ніг на одну, з однієї ноги на обидві.

Стрибки виконуються вгору (вище, ніж підскоки) або в довжину. Ноги під час стрибка піднімаються вгору і підтягуються до корпусу.

Повороти роблять на чверть кола, на півкола або на повне коло. Поворот на повне коло і більше називають обертом.

Присядки можуть бути двох видів: напівприсядка і глибоке присідання.

Положення голови і корпусу. Корпус прямий, тобто вертикальний, грудь­ми вперед. Корпус нахиляється вперед або вбік (направо, наліво).

Корпус повертається одним чи другим плечем вперед.

Корпус відхиляється назад.

Корпус сильно перегинається назад (в попереку).

Корпус робить обертовий рух.

Голову можна тримати прямо, повертати, нахиляти і відхиляти.

 

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ОСНОВНИХ РУХІВ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНОГО ТАНЦЮ

Жінка в танці, враховуючи народні традиції, поводить себе скромно, не розмахує руками, уникає зайвої метушні тощо. Вона лише зрідка кидає соромливий погляд на хлопця, який танцює з нею в парі, і в ту ж мить опускає очі.

Хлопець поводиться в танці так, щоб привернути до себе увагу дівчини, з якою він танцює в парі. Його погляд незмінно спрямований на дівчину.

Положення рук

В українських парних і масових танцях, які виконуються на масових вечо­рах і гуляннях, положення рук визначене заздалегідь.

У сольних танцях виконавець вільно імпровізує рухи рук в залежності від змісту танцю і музики, але не виходячи за межі традиції і пов'язуючи рухи рук з рухами ніг.

В жіночих повільних танцях рухи рук бувають м'якими, плавними, широ­кими, спокійними. Руки розкриваються в сторони, кладуться на талію, підні­маються по черзі вгору, схрещуються на грудях, по черзі кладуться долонею на намисто і т. д. В швидких жіночих танцях рухи рук різноманітніші, швид­ко міняють положення і напрямок.

У танцях можливі рухи пантомімного характеру. Дівчина прикладає кисть руки до чола, начебто вдивляється в далину, обпирається щокою на кулачок, ніби сумуючи, зриває квіти, заплітає вінок або косу тощо.


Часто в танці руки обігрують деталі костюма. Іноді дівчина береться за стрічки і розводить їх у сторони, інколи однією рукою торкається намиста на грудях або вінка на голові, іноді ж обидві руки засовує за пройми кептара і т. д. В усіх цих випадках рухи рук дівчини підкреслюють зміст і харак­тер танцю.

В чоловічому танці рухи рук бувають також широкими, але більш силь­ними, ніж у жіночому танці. Руки можуть по черзі підніматися в третю пози­цію, широко розводитися в сторони нижче або вище рівня плечей і т. д.

Чоловічому українському танцю так само властиве обігрування костюма чи предмета: виконавець може придержувати чи поправляти на голові шапку, підкидати її вгору, вдаряти долонею по халяві після присідання тощо. Нижче дано перелік положень рук.

 

 Прості положення рук

 1-е положення. Обидві руки, зігнуті в ліктях, лежать кулаками збоку на талії, лікті направлені трохи вперед (рис. 19).

2-е положення. Руки схрещені на грудях. Це положення може мати три варіанти:

лікті трохи відведені від корпусу. Права рука знаходиться під лівою ру­кою, кисть правої руки лежить долонею на лівій руці вище ліктя, кисть лівої руки під правою рукою (рис. 20);

руки щільно прикладені до корпусу, кисть стиснута в кулачок і захована під лікоть другої руки (рис. 21);

лікті трохи відведені від корпусу і направлені вперед, кисть одної руки лежить долонею на другій руці трохи вище ліктя (рис. 22).

3-є положення. Обидві руки підняті невисоко в сторони і знахо­дяться між вихідною і другою позиціями, лікті вільні, кисті направлені доло­нями вперед і трохи вгору (рис. 23).

4-е положення (чоловіче). Обидві руки лежать долонями на потили­ці, начебто підтримують шапку, причому зігнуті лікті направлені в сторони (рис. 24).

5-е положення (жіноче). Дівчина, взявшись руками за кінці стрічок, які звисають ззаду від вінка, відводить їх у сторони, кисті знаходяться трохи вище плечей, тильною стороною направлені назад, закруглені лікті підняті в сторони (рис. 25).

6-е положення (жіноче). Ліва рука в другій позиції, лікоть трохи закруглений, кисть ледве зігнута, долоня направлена праворуч.

Права рука, зігнута в лікті, від ліктя до кисті знаходиться перед грудьми дівчини, кисть піднята трохи вище лівого плеча, долонею праворуч, закруг­леними пальцями вгору, лікоть направлений вниз і трошки відведений від корпусу.

Дівчина начебто когось відштовхує від себе (рис. 26).

7-е положення (жіноче). Одна рука лежить долонею на грудях, під­тримуючи намисто, друга, стиснута в кулачок, лежить збоку на талії або знаходиться у вихідній позиції (рис. 27).

 4р

 

8-е положення (жіноче). Кисть правої руки прикладена до правої щоки і повернена тильною стороною до глядача, зігнутий лікоть направле­ний вниз. Кисть лівої руки прикладена знизу до ліктя правої руки. Ліва рука від ліктя до кисті або прикладена до корпусу, або трохи відведена від нього. Корпус прямий, голова спирається на кисті і може бути повернута до правого або лівого плеча (рис. 28).

9-е положення. Обидві руки розведені в сторони трохи вище рівня талії. Кисті рук закруглені і направлені долонями вгору (рис. 29).

10-е положення. Обидві руки зігнуті в ліктях, долоні засунуті за пройми кептара, лікті вільно опущені вздовж корпусу (рис. ЗО).

11-е положення. Обидві руки зігнуті в ліктях, кисті стиснуті в ку­лачки, великі пальці засунуті за пройми кептара. Лікті вільно опущені вздовж корпусу (рис. 31).

12-е положення (жіноче). Обидві руки, зігнуті в ліктях і стиснуті в кулаки, лежать на рівні талії (на пояску). Кисті рук зігнуті і направлені від себе. Лікті трохи вигнуті вперед (рис. 32).

13-е положення. Обидві руки, зігнуті в ліктях, лежать на талії зза­ду, долонями назовні, покладеними одна на одну. Лікті направлені трохи назад (рис. 33).

14-е положення (жіноче). Обидві руки з розгорнутими кистями від­ведені перед собою трохи нижче рівня плечей. Кисті направлені долонями вниз, а пальцями трохи вверх (рис. 34).

15-е положення (чоловіче). Обидві руки, зігнуті в ліктях, тримають за кінці долонями від себе сокирку, яка лежить у виконавця ззаду на талії обушком вгору. Лікті трохи направлені вперед (рис. 35).

16-е положення (чоловіче). Обидві руки, зігнуті в ліктях, тримають за кінці долонями від себе сокирку, яка лежить у виконавця на плечах обуш­ком вниз. Лікті відведені трохи в сторони (рис. 36).

17-е положення (чоловіче). Обидві руки тримають за кінці доло­нями від себе сокирку, яку піднімають високо над головою (у третій позиції) обушком вгору. Лікті трохи відведені в сторони (рис. 37).

18-е положення (чоловіче). Права рука, трохи зігнута в лікті, три­має сокирку, ліва — приблизно посередині, топорище, поставивши його кін­цем на підлогу. Корпус нахиляють вниз (рис. 38).

Комбіновані положення рук

19-е положення. Права рука в третій позиції і трохи відведена пра­воруч, лікоть вільний, кисть трохи піднята, долоня направлена ліворуч, пальці

вгору. Ліва рука в другій позиції або трохи нижче, кисть пряма, долонею догори і вперед. Корпус повернутий трохи лівим плечем вперед, голова по­вернута до руки, піднятої вбік (рис. 39).

5р




6р




7р

20-е положення (чоловіче). Права рука прикладена долонею до по­тилиці. Ліва рука, стиснута в кулак, лежить збоку на талії. Корпус поверну­тий лівим плечем вперед, голова трохи піднята і ледве повернута до лівого плеча (рис. 40).

21-е положення (жіноче). Одна рука в положенні 1, стиснута в ку­лачок, лежить збоку на талії, друга рука: а) відведена в сторону, кисть на рівні талії, долонею вперед; б) відведена в сторону на рівні плечей, долонею вперед; в) піднята вгору в третю позицію і трохи відведена в сторону, лікоть вільний або трохи закруглений, кисть трохи піднята і направлена долонею до себе (рис. 41).

22-е положення (чоловіче). Права рука тримає сокирку по середині топорища обушком вниз і виносить її над головою. Рука відводиться трохи в сторону. Ліва рука, кисть якої стиснута в кулак долонею вниз, відводиться вбік, трохи нижче рівня плеча. Лікоть ледве зігнутий (рис. 42).

23-є положення (чоловіче). Права рука тримає сокирку майже за кінець топорища обушком догори, лезо ледве торкається підлоги. Ліва рука, кисть якої стискається в кулак, відводиться вгору і далеко в сторону, одно­часно корпус нахилений вниз (рис. 43).

Розташування танцюристів і положення рук у парних танцях

24-е положення. Виконавці стоять поряд, обличчям за напрямком руху, дівчина праворуч, парубок ліворуч, і тримаються за руки, схрещені перед собою; правою рукою за праву, лівою за ліву. Ліва рука дівчини зна­ходиться над правою рукою парубка, кисті — на рівні талії.

Виконавці можуть трохи нахилити корпус вперед; трохи відхилити його в різні сторони і, повернувши голови, дивитись одне на одного (рис. 44).

25-е положення. Виконавці стоять поряд, парубок ліворуч, дівчина праворуч. Правою рукою парубок тримає дівчину збоку за талію. Ліва рука дівчини лежить на правому плечі парубка. Вільні руки виконавців, відведені в сторони або стиснуті в кулаки, лежать на талії (рис. 45).

26-е положення. Виконавці стоять поряд, обличчям за напрямком руху, дівчина праворуч, парубок ліворуч. Корпус кожного виконавця трохи повернутий лівим плечем вперед за напрямком руху, у парубка більше, у дів­чини менше. Лівою рукою парубок тримає ліву руку дівчини, обидві руки

8р

підняті вперед за напрямком руху на рівні грудей. Праві руки виконавців або лежать стиснуті в кулаки у кожного на талії, або відведені в сторони і трохи підняті вверх.

Корпус парубка трохи нахилений в лівий бік, голова повернута обличчям до дівчини. Корпус дівчини вільний, голова трохи піднята і повернута облич­чям за напрямком руху (рис. 46).

27-е положення. Виконавці стоять поряд і тримають ліві руки, як у положенні 26. Правою рукою парубок обіймає дівчину за талію. Права рука дівчини або в другій позиції, або лежить збоку на талії під правою рукою парубка (рис. 47).

28-е положення. Виконавці стоять поряд, як у положенні 26. Пра­вою рукою парубок тримає праву руку дівчини, обидві руки підняті вверх і трохи праворуч, зімкнуті кисті знаходяться над правим плечем дівчини. Лівою рукою парубок тримає ліву руку дівчини, обидві руки відведені ліво­руч майже на рівні талії. Виконавці дивляться одне на одного (рис. 48).

29-е положення. Виконавці стоять одне перед одним, піднявши руки невисоко вперед, і тримаються за руки, лікті вільні. Трохи відхилившись на­зад, вони дивляться одне на одного (рис. 49).

30-е положення. Виконавці стоять одне перед одним, тримаючись схрещеними руками: правою за праву, лівою за ліву. Корпус трохи відхиле­ний назад. Виконавці дивляться одне на одного (рис. 50).

31-е положення. Виконавці стоять навскоси, лівим плечем одне до одного, і тримаються витягнутими лівими руками. Праві руки або розведені в сторони, кисті трохи вище плеча, лікті вільні, або ж права рука дівчини піднімає за кінчик і відводить в сторону стрічку вінка.

Це положення зустрічається здебільшого в танці «Гопак», причому вико­навці рухаються: дівчина обличчям, парубок спиною за напрямком руху (рис. 51).

32-е положення. Виконавці стоять навскоси, правим плечем одне до одного. Правою рукою парубок тримає дівчину за талію з лівого боку, права рука дівчини лежить на лівому плечі парубка.

Ліві руки обох виконавців або розведені в сторони, або ж, стиснуті в ку­лаки, лежать збоку на талії. Голови трохи підняті і повернуті обличчям одна до одної (рис. 52).

33-є положення. Виконавці стоять одне перед одним. Хлопець лі­вою рукою бере дівчину за праву руку. Ледве зігнувши руки в ліктях, вони відводять їх у сторони на рівні талії. Праву руку хлопець кладе дівчині на талію. Дівчина кладе ліву руку хлопцеві на праве плече так, щоб вона лежала.

 

9р

 

на правій руці хлопця. Корпус виконавці трохи відхиляють назад, дивлячись одне на одного (рис. 53).

34-е положення. Виконавці стоять поряд. Вони з'єднують руки так: ліва рука дівчини з правою хлопця. З'єднані руки виносять високо вгору, утворюючи «ворота». Вільні руки, кисті яких стиснуті в кулаки, виконавці кладуть на талію. Корпус відхиляють трохи вбік, погляд спрямовують одне на одного (рис. 54).

35-е положення. Повністю зберігається попереднє положення, але руки, які лежать стиснуті в кулаки на талії, відводяться в сторони на рівні талії, кисті закруглені.

36-е положення. Виконавці стоять поряд, дівчина справа, хлопець зліва. Дівчина кладе кисті рук хлопцеві на праве плече долонями вниз (кисті правої руки лежать зверху кистей лівої руки). На свої кисті рук дів­чина кладе голову обличчям за напрямком руху, повернувшись правим пле­чем трохи праворуч. Хлопець, заклавши за спину обидві руки, кисті яких стиснуті в кулаки, повертає голову і спрямовує погляд на обличчя дівчини. Корпус направлений за напрямком руху (рис. 55).

37-е положення. Виконавці стоять навскоси, правим плечем одне до одного. Хлопець кладе праву руку дівчині на талію, а лівою підтримує лікоть правої руки дівчини. Дівчина, як і в попередньому положенні, кладе кисті рук на праве плече хлопця (ліва рука дівчини лежить зверху правої руки хлопця) і на свої кисті рук кладе голову. Погляд хлопця спрямований на обличчя дівчини (рис. 56).

38-е положення. Виконавці стоять одне перед одним. Дівчина кладе кисті обох рук хлопцеві на плечі, а хлопець — дівчині на талію. Голови або відхиляють трохи праворуч, або тримають рівно (рис. 57).

39-е положення. Виконавці стоять так само, як і в попередньому по­ложенні, але руки кладуть одне одному на талію так, щоб руки хлопця були зверху рук дівчини (рис. 58).

40-е положення. Виконавці стоять одне перед одним. Дівчина кладе праву руку хлопцеві на ліве плече так, щоб кисть лежала трохи на спині. Лівою рукою дівчина тримає праву руку хлопця вище ліктя. Хлопець кладе праву руку дівчині на талію, а лівою тримає лікоть правої руки дівчини. Дів­чина рухається спиною, а хлопець обличчям за напрямком руху. Рідше — навпаки — хлопець спиною, а дівчина обличчям (рис. 59).

41-е положення. Виконавці стоять поряд, дівчина справа, хлопець зліва. Дівчина кладе ліву руку, зігнуту в лікті, на праве плече хлопця так, щоб кисть руки лежала на плечі трохи спереду. Праву руку, зігнуту в лікті

 

10р

з розгорнутою кистю, тримає між своїм обличчям і обличчям хлопця трохи вище свого плеча, долонею до обличчя хлопця. Хлопець кладе праву руку дівчині на талію (ліва рука дівчини лежить зверху правої руки хлопця). Лівою рукою хлопець бере борт кептара приблизно на рівні грудей. Дівчина трохи нахиляє голову праворуч і спрямовує лукавий погляд на хлопця. Хло­пець спрямовує погляд на дівчину (рис. 60).

42-е положення. Виконавці стоять одне перед одним. Вони з'єд­нують руки і, відхиляючи корпус назад, стають на відстані витягнутих рук. Голови або відхиляють трохи праворуч, або тримають рівно.

43-є положення. Його в народі називають «стовпом». Один з вико­навців стає на плечі другого на весь зріст. Нижній і верхній хлопці тримаю­ться руками за палицю, погляд спрямовують прямо перед собою, корпус тримають рівно (рис. 61). У цьому положенні найзручніше виконувати рух вперед.

 

Розташування танцюристів і положення рук у масових танцях

44-е положення. Виконавці стоять поряд, боком одне до одного, три­маючись за руки, які можуть бути вільно опущені вниз, підняті вгору, відве­дені в сторони. В останньому випадку виконавці знаходяться одне від одного на відстані витягнутих рук.

45-е положення. Виконавці стоять поряд, боком одне до одного. Руки кожного лежать ззаду на талії у тих, які стоять праворуч і ліворуч. Руки схрещені за спиною танцюристів (рис. 62).

46-е положення. Виконавці стоять поряд, боком одне до одного, і тримаються спереду за руки, але не з тими, що стоять поряд, а через одного праворуч і ліворуч, так що руки схрещені спереду (рис. 63).

У цьому положенні виконавці можуть триматися за руки, схрещені за спинами.

47-е положення. Виконавці стоять боком один до одного на відстані витягнутої руки. Руки відведені в сторони на рівень плечей і лежать доло­нями на плечах тих виконавців, які стоять праворуч і ліворуч. Корпус пря­мий. Голова повернута обличчям до глядача (рис. 64).

48-е положення — «л і с а» (жіноче). Виконавиці стоять одна за одною, лівим плечем до глядача. Кожна дівчина кладе ліву руку, зігнуту в лікті, на своє праве плече, а праву руку простягає вперед до правого плеча дівчини, яка стоїть попереду. Та в свою чергу подає їй ліву руку, зігнуту перед собою в лікті. У крайніх дівчат вільні руки лежать збоку на талії, стиснуті в кулачки (рис. 65).

 

 11р

 

 

12р

 49-е положення. Виконавці стають в коло обличчям до центру і, з'єд­навши руки, відходять назад на відстань витягнутих рук. Корпус відхиляють трохи назад ліворуч. Руки у виконавців, що стоять у колі, можуть бути: під­няті вгору, відведені в центр або назад, опущені вниз вздовж корпусу. В усіх чотирьох випадках виконавці стоять в колі майже впритул одне до одного.

50-е положення. Виконавці стають в тісне коло (тобто впритул одне до одного) обличим до центру і кладуть одне одному руки ззаду на талію так, щоб кожний виконавець тримав руками своїх сусідів, які стоять ліворуч і праворуч від нього. У тісному колі виконавці можуть стояти також спиною до центру кола. В такому випадку вони з'єднують перед собою руки, як у по­ложенні 49 або 51.

51-е положення («корзинка»). Виконавці можуть утворити два кола (внутрішнє, в центрі якого стоїть один виконавець, і зовнішнє, в якому роз­ташовується внутрішнє коло). Учасники внутрішнього кола, зберігаючи по­ложення, описане вище, стоять обличчям до центру і нахиляють голови назад так, щоб було видно виконавця, який стоїть у центрі, а учасники зовнішнього кола, зберігаючи положення, описане вище, стоять спиною до центру і нахи­ляють корпус вниз так, щоб було видно внутрішнє коло. Іноді учасники зов­нішнього кола можуть з'єднати руки, схрестивши їх у себе на грудях з рука­ми тих, які стоять з ними поряд ліворуч і праворуч. Таким чином один з ви­конавців з'єднує свою праву руку з лівою рукою того виконавця, який стоїть ліворуч від нього, а ліву — з правою рукою того, що стоїть праворуч від нього.

52-е положення («ворота»). Двоє учасників стають поряд і з'єд­нують між собою руки так: хлопець правою рукою бере ліву руку дівчини. З'єднані руки піднімають високо вгору, утворюючи «ворота», через які про­ходить ряд або пари танцюристів. Пара, яка утворила «ворота», стоїть обличчям до глядача. Іноді ця пара стає спиною до глядача. В такому випад­ку хлопець бере лівою рукою праву руку дівчини, і вони піднімають з'єднані руки високо вгору. Вільні руки кладуть собі на талію або опускають вниз.

53-є положення («ворота» в трійці). Вихідне положення: серед дівчат стоїть хлопець. Перша дівчина — та, що стоїть праворуч від хлопця, а друга — та, що стоїть ліворуч від нього. Хлопець бере правою ру­кою ліву руку першої дівчини, а лівою рукою праву руку другої дівчини. З'єднані руки виконавці піднімають вгору. Дівчата по черзі йдуть навколо хлопця (перша проти руху, а друга за рухом годинникової стрілки). Хлопець при цьому пританцьовує на місці, а при оберті схрещує руки над головою (рис. 66).

13р

54-е положення (мала «зірка»). Учасники, яких може бути три, чотири і більше, стають обличчям по колу і, якщо йдуть проти руху годин­никової стрілки, з'єднують ліві руки в центрі і, навпаки,— праві руки, якщо йдуть за рухом годинникової стрілки. Вільні руки кладуть собі на талію, від­водять їх у сторони трохи нижче плеча або ж піднімають вгору, як у третій позиції (рис. 67).

55-е положення (велика «зірк а»). Вихідне положення таке ж, як у малій «зірці», тільки поряд стають двоє або більше виконавців, з'єд­нуючи між собою руки.

56-е положення (низька «зірка»). Учасники, які стають у коло обличчям до центру, через одного присідають, не роз'єднуючи рук, і обидві ноги витягують у центр кола, впираючись у підлогу каблуками, а нос­ки ніг піднімають вгору. Корпус прямий, спина випрямлена. Учасники низь­кої «зірки» можуть іти по колу за рухом чи проти руху годинникової стрілки (замість хлопців, які стоять у колі, можуть бути дівчата). Ті хлопці, які ви­тягнули ноги до центру кола, швидко перебирають ногами, відриваючи від підлоги по черзі то правий, то лівий каблуки. Потім, підтягуючи ноги, підні­маються з «присядки».

57-е положення («ланцюжок»). Учасники, заздалегідь вибрав­ши одного соліста, стають у коло один за одним, боком до глядача так, щоб іти за рухом або проти руху годинникової стрілки. Соліст завжди стає проти руху учасників, які стоять у колі. Учасники кола і соліст ідуть одні одному назустріч. Соліст і учасник кола, який іде йому назустріч, беруться під праві руки і, продовжуючи рух по колу, міняють руки.

Іноді виконавці, взявшись під руки, йдуть за рухом або проти руху годин­никової стрілки (в залежності від того, під які руки вони взялися). Як тільки вони повернулися у вихідне положення, роз'єднують руки, і соліст береться під руки з сусіднім виконавцем, продовжуючи йти по колу в інший бік, і т. д.

58-е положення («кружляння»). Дві або більше пари стають у коло обличчям до центру. Хлопці міцно тримаються за руки, з'єднавши їх на таліях дівчат. Дівчата, трохи нахиливши корпус вперед, кладуть руки хлопцям на плечі. Хлопці, ступаючи дрібними кроками, швидко йдуть за рухом або проти руху годинникової стрілки. Одночасно дівчата відривають ноги від підлоги і вирівнюють їх, витягують носки і міцно стискають докупи каблуки, повиснувши на руках у хлопців і сильно вигнувши корпус (рис. 68).

59-е положення (варіант «кружляння»). Пари, яких може бути необмежена кількість, стають у коло так: дівчата спиною до центру (дівчата можуть стояти в колі й обличчям до центру), а хлопці обличчям.

 

14р

 Після цього хлопці за спинами дівчат міцно з'єднують руки і нахиляються. Дівчата сідають їм на руки, а свої руки кладуть хлопцям на плечі. Хлопці дрібними або широкими кроками йдуть по колу за рухом або проти руху годинникової стрілки (рис. 69).

Існують варіанти 59-го положення: дівчата можуть стояти в середині кола і сідати хлопцям на руки обличчям до центру; одна з дівчат стоїть у колі, а друга назовні — вони сідають на руки хлопцям також обличчям на­зовні і до центру кола.

60-е положення («струмочок» або «коридорчик»). Дів­чата стають у дві лінії одна за одною. Потім вони повертаються на півоберта одна до одної, з'єднують руки і підносять їх високо вгору, утворюючи «кори­дорчик». Вільними руками дівчата притримують спідницю, відводячи руку від корпусу. Попід з'єднаними руками, наче у «ворота», проходять інші ви­конавці.

61-е положення («вежа»). Чотири або шість хлопців, міцно взяв­шись навхрест руками за талію, утворюють щільне коло. Три або чотири інші хлопці стають ногами їм на плечі і також з'єднують руки, поклавши їх один одному на плечі. В цьому положенні зручно рухатися кружлянням на місці за чи проти руху годинникової стрілки (рис. 70).

Рухи корпусу і голови

Українському жіночому танцю властиві в основному повільні, спокійні рухи корпусу. В повільних танцях дівчина то граціозно нахиляється вперед, то повертається одним чи другим плечем, то начебто оглядається через плече назад, то нахиляється в сторону. В швидкому танці всі ці рухи виконуються більш жваво, але не втрачають пластичності і граціозності.

У чоловічих танцях положення корпусу різноманітніше, рухи більш ши­рокі і вільні. Виструнченість корпусу підкреслює легкість, властиву україн­ському танцю. В окремі моменти танцю корпус то різко нахиляється вперед, то повертається праворуч і ліворуч, то сильно нахиляється у правий чи лівий бік, відхиляється назад при високих стрибках, то зовсім пригинається до землі під час «підсікання», «млинка» тощо.

В повільних танцях голова, супроводжуючи рух рук і корпусу, повільно повертається із сторони в сторону, нахиляється вперед, підноситься. Іноді у дівчат голова скромно опущена чи схилена на плече. В швидких танцях голова різко міняє положення, весело і швидко підводиться, з завзяттям від­хиляється назад і т. д. Багата і різноманітна міміка виконавця надає танцю ще більшої виразності і збагачує його.

 

15р

 

 

Нравится

Поиск
Интересное
Copyright MyCorp © 2024
Бесплатный хостинг uCoz