| Еволюційний розвиток лексики
При дослідженні генезису української хореографічної лексики
надзвичайно цікаві висновки дає історико-порівняльний метод аналізу,
демонструючи, як в .процесі становлення деякі рухи модифікуються від
найпростіших до найскладніших форм. Візьмемо звичайну присядку. Вже в
VI столітті наші предки танцювали у напівприсядку. Положення корпуса,
рук, позиції ніг танцюристів за своєю структурою аналогічні сучасній
традиції.
На фресках Софії Київської (кінець XI — початок XII ст.) бачимо
зображення цілого скоморошного дійства, в якому зафіксовано танці під
акомпанемент дударів, домриста, гусляра. Напівприсядка уже варіюється
танцюрист виконує її з вихилясником. З трансформацією значної
кількості хороводів у побутові танці, в яких чоловічий танець має
домінуюче значення, з'являється й елементарна, найпростіша присядка.
Ще в давні часи народні виконавці помітили, що в повному присіданні, виносячи ногу вперед чи вбік, можна створити новий цікавий рух. Так виник повзунець. Отже, маємо еволюційний шлях присядки: напівприсядка, присядка і, нарешті, її вища форма,
яка в сучасній українській хореографії виділилася в окрему групу рухів
— повзунець з похідними від нього варіантами та угрупуваннями.
У кожному історичному періоді, починаючи з давньоруської культури, в
період становлення української народності і до сьогодні, змінюється не
тільки структура окремих рухів, але й трансформуються одні жанри та
народжуються інші.
Розглянемо найелементарніше па - потрійний крок. При уважному
аналізові його складових частин помічаємо, що цей рух дав поштовх для
створення знаменитого українського бігунця. Стрімкість, динамізм,
притаманні цьому рухові, підказують, що він з'явився в період
еволюційного перетворення хороводів-веснянок у побутові танці. Подальша
складна трансформація бігунця стала можливою при наявності традиційного
па. У нових умовах (зростання майстерності виконавців, сцена, спеціальне
взуття тощо) бігунець та споріднені з ним рухи й надалі
ускладнюватимуть, збагачуватимуть цікавими танцювальними деталями. До
речі, бігунець за технологією виконання не має собі рівних у світовій
хореографії.
Із зерна основного руху проростають складніші за структурою па. Так,
скажімо, від простої вірьовочки пішла подвійна, далі подвійна з
плескачами, подвійна з винесеннями ноги на каблук, з дробіткою, з
переступанням уперед. Елементарний вихилясник дав поштовх до створення
вихилясника в повороті, вихи-лясника з угинанням, вихилясника на обидві
ноги. Звичайна доріжка трансформувалась у доріжку плетену, жіночі
голубці зумовили виникнення чоловічих кабріолей, прості стрибки стали
основою розніжок, щупаків, яструбів та інших рухів.
Елементарна присядка ускладнювалася, збагачувалася новими
структурними елементами. Так виникли присядки-розтяжки, які заклали
основу партерних револьтатів, повзунців. З останніх у свою чергу
трансформувалися закладки.
Ритмоформула певного руху — це не випадкове сполучення тих чи інших
пластичних елементів, а закономірність, в якій відчувається найтісніший
внутрішній зв'язок між хореографічним па та музичним супроводом. Цей
зв'язок виник і вдосконалився у процесі історичного розвитку
хореографічного мистецтва, тому його не можна уявляти спрощено. Від
епохи до епохи з розширенням змісту хореографічних творів розвивалася і
розвивається їх лексика, підпорядковуючись музичному матеріалові.
З плином часу танець, як правило, не змінює своєї назви, яка
насамперед відбиває його ідею, зміст. Але народна хореографія, як і
кожне мистецтво, розвивається у зв'язку з життям. Рухи, що входять до
арсеналу того чи іншого танцю, також трансформуються, ускладнюються, в
них вводяться
нові елементи, нюанси. Візьмемо хоровод «Льонок» з
його виробничими рухами і порівняємо з сучасним виробничим танцем
«Льон». Поруч з традиційними ходами й ілюстративними рухами (сіянням,
проростанням льону і т, ін.) в сучасній лексиці бачимо показ
механізованих методів роботи, через що змінилась і темпоритмічна
структура танцю.
Отже, розвиток лексики залежить від: а) культурно-історичних та
соціально-економічних умов життя народу; б) від зв'язку танцювальної
лексики з конкретно-уявною дією, тобто сюжетом твору; в) від поєднання
лексичного матеріалу з іншими формотворчими компонентами (малюнком,
композицією).
Нравится
| |